Školní výprava na zemědělku

V pátek ráno 24.1.14 po první vyučovací hodině, při které jsme psali Kalibro testy z angličtiny, jsme se my, matematická třída 9.C, vypravili na tramvajovou zastávku Červený Vrch, abychom mohli odjet do Suchdola na Fakultu agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů Zemědělské univerzity. Tam nás čekal výklad o gametách a jejich tvorbě. Gamety je odborný pojem, kterým se myslí souhrn samičích a samčích pohlavních buňek. Paní prof. Mgr. Ing. Markéta Sedmíková. PhD nám vysvětlila tvorbu a funkci samčích gamet neboli spermií.

Spermie se tvoří ve varlatech a čas jejich vývoje trvá jeden až dva dny. Dále jsme se dozvěděli o samičích gametách neboli o vajíčkách. Ty se vyvíjejí mnohem déle. Dlouho se věřilo, že se žena narodí s určitým konkrétním počtem vajíček. Nicméně nedávno se při zkoumání myších vaječníků zjistilo, že tvorba vajíček po narození nepřestává, ale že ta se tvoří až do stáří. Když jsme naplnili hlavy znalostmi o gametách, tak jsme zhlédli vítězné video animace minulého roku, které se týkalo cest spermií a oplození vajíčka. Video bylo moc zajímavé a s odborným komentářem jsme se dozvěděli mnoho věcí, například že spermie vzájemně spolupracují ve snaze dostat do vajíčka. Potom jsme použili připravené mikroskopy na vlastní zkoumání, které probíhalo tak, že se na podložní sklíčko nakapala slaná voda obsahující samčí gamety. Voda byla smíchaná se speciálním červeným barvivem, které obarvuje pouze mrtvé organismy. Tak jsme mohli poznat, jaké gamety byly po smíchání s barvivem mrtvé a které zase naopak. Dozvěděli jsme se, že takto probíhá výběr býků na býčí sperma farmu. Ve slané vodě musely spermie být, jak nám také vysvětlovali, protože roztoky mají tendenci vyrovnávat pH, a tudíž se to řeší tím, že se vezme rozpouštědlo se stejným pH. Po skupinovém bádání pod mikroskopem nám paní prof. Sedmíková také ukázala prasečí vaječníky a vajíčko pod lupou, které je totiž na rozdíl od spermie mnohem větší, a proto je dobře vidět i s malým zvětšením. To byl náš poslední poznatek v laboratoři. Měli jsme ještě namířeno do pitevny. Tam jsme se uskupili okolo starého modelu krávy, který odpovídal reálné velikosti. Na něm jsme si ukázali, jak regulovat porod krávy. Mnoho lidí z naší třídy si porod krávy vyzkoušelo a posléze si prohlíželi naložené zárodky zvířat vyjmutých z placenty. Po odchodu z univerzity jsme přemluvili paní učitelku, abychom si mohli zajít do řeznictví a koupit si svačinu. Protože bylo na zastávce plno, tak jsme jeli až druhým autobusem jedoucím naším směrem. Po příchodu do školy se třída 9.C převlékla v šatně a odešli jsme na oběd. Návštěva Zemědělské univerzity se všem moc líbila a byla velmi poučná.

4. února 2014                                                                        Martin Kunz

Příloha
9.C na ČZU.docx



Autor dzur, 06.02.2014 14:21

Rubriky:   Žáci a třídy   Projekty